Oblíbené (0)
Košík
je prázdný

Ad majorem evidentiam

Lenka Řezníková

Literární reprezentace „zřejmého“ v textech J. A. Komenského

Cena v prodejně: 245 Kč
Cena při objednávce v e-shopu:
-25
220

U dodavatele

5-10ks na objednávku.

V prodejně do 3 dnů

K vyzvednutí pá 24.5 13:00

Odesíláme do 3 dnů

od 59 Kč, dodání po 27.5

Podrobnosti o dodání

Kdy můžu zboží mít?

Produkt je u dodavatele, odesíláme ho ihned po naskladnění.

Osobní odběr

Prodejna Benešov - ZDARMApá 24.5

Výdejní místa

WEDO Pobočky, AlzaBox59 Kčpo 27.5
Balíkovna79 Kčpo 27.5
Zásilkovna69 Kčpo 27.5
Česká pošta - Balík Na poštu99 Kčpo 27.5
Zásilkovna SK95 Kčút 28.5

Dodání na adresu v ČR

Stažení online0 Kčpá 24.5
WEDO doručení na adresu65 Kčpo 27.5
Zásilkovna - domů99 Kčpo 27.5
Česká pošta - Balík Do ruky119 Kčpo 27.5
Zásilkovna SK - domů139 Kčút 28.5

Uvedený termín u dodání domů a na výdejní místa je orientační. Balíček může přijít v rozmezí dvou dní po termínu.

Práce se věnuje pojmu evidence v textech J. A. Komenského. Není však úzce koncipovanou studií k dějinám pojmu, usiluje naopak o představení širokých kulturních podmínek, jež umožnily jeho konjunkturu.
Nástup kategorie evidence chápe jako znak kulturní konstelace, v níž se protnuly hluboké gnozeologické transformace se zásadními transformacemi v oblasti literární kultury. Zatímco změny v oblasti gnozeologie odváděly raně novověkou kulturu vědění od principů filosofické spekulace a víry v autority a orientovaly ji důsledněji na principy empirie a autopsie, dalekosáhlá literarizace společnosti a exponenciální nárůst textových praxí, jež vědění zprostředkovávaly, zakládaly jeho široké sdílení bez nutnosti autoptické verifikace sdělovaných obsahů.
Vznikla tak v jistém smyslu aporetická situace. Zatímco nové objevy odhalovaly limity vědění tradovaného prostřednictvím textů a sami aktéři varovali před přílišnou důvěrou v poznatky jen zdánlivě legitimizované tiskem, nové vědění bylo opět produkováno právě a především v podobě textů.
Autopsie a textualita tu stály jako dva v zásadě protichůdné, přesto však vzájemně úzce spjaté kulturní a noetické principy. Úspěch kategorie evidence byl tak v této konstelaci umožněn především její ambivalentní povahou, díky které dokázala tuto aporii překlenout. Na jedné straně již ze své definice (videre=vidět) odkazovala k vidění jako základnímu gnozeologickému principu poznání, a naplňovala tak požadavek empirie a autopsie. Na straně druhé však zůstávala klasickou rétorickou kategorií, s jejíž pomocí mohl autor vizuální vjem efektivně sugerovat a vytvářet působivou iluzi, jež chybějící evidenci do značné míry nahrazovala.
Souzněla tak s oběma klíčovými postuláty a situativně je uspokojovala. Jednotlivé kapitoly, věnované, zdrojům, formám a nástrojům evidence tuto tezi rozvádějí a ukazují, jak s pojmem evidence operoval v daných podmínkách Komenský. Demonstrují, že ji vnímal nejen jako nedílnou součástí své teorie vědění, ale – v duchu paralelismu věcí a slov – také jako textovou praxi, a že ji současně užíval jako jeden z autoreferenčních nástrojů, s jejichž pomocí vymezoval svou pozici v silně diferencovaném a konkurenčním raně novověkém učeneckém prostředí.
EAN9788070075562
ISBN9788070075562
Datum vydání01. 03. 2019
Vazbapevná vazba
Počet stran:257
Nakladatelství:Filosofia
Jazyk:česky